محصولات

توربو شارژر

 

 

با توجه به رويكرد شركت مبنی بر ايجاد دانش فنی و توليد قطعات دارای سطح تكنولوژی بالا و با توجه به نياز كشور برای همسو نمودن صنايع با پيشرفتهای علمي و فناوری روز دنیا، راه اندازی خط مونتاژ توربوشارژر در دستور كار اين شركت مي باشد. مهمترين ويژگي اين قطعه ایجاد امكان كوچك سازی (Downsizing) موتور است، با اين مفهوم كه دارای مشخصات عملكردی (توان و گشتاور) بالاتری معادل با يك موتور با حجم بالاتر از خود می باشد.

در توربو شارژر، گازهای خروجی اتلافی موتور برای به گردش در آوردن توربين بكار گرفته می شود. از طريق گردش كمپرسور كه متصل به محور توربين می باشد هوای مورد نياز برای احتراق با چگالی بيشتر به درون سيلندر ها فرستاده می شوند. افزايش جرم هوای ورودی توام با سوخت بيشتر بوده كه در نهايت سبب افزايش گشتاور و توان موتور می گردد.

برخی از مهمترین ویژگی های این قطعه عبارت است از:

  • فرايندهای ريخته گری و تلرانس های ساخت بسيار دقيق.
  • دمای عملکردی بالا (بيش از ۹۰۰ درجه سانتيگراد).
  • سرعت دوران كاركرد بالا (بيش از ۲۰۰ هزار دور در دقيقه).
  • بالانس ديناميكی بسيار دقيق.
  • لزوم خنك كاری از طريق آب و روغن توامان.
  • لزوم حفظ تميزی روغن با توجه به تلرانس های دقيق و حساسيت قطعه.
  • طراحی خاص برای لوله های ورودی و خروجی آب و روغن.

با توجه به تاييديه های مرتبط در خصوص عملكرد اين مجموعه، اين شركت به عنوان اولين تامين كننده مجموعه توربو شارژر و قطعات متعلقه موتورهای بنزينی و ديزلی برای گروه صنعتی ايران خودرو به شماره می رود.

 

ماژول روغن موتور ملی (EF7)

 

 

مجموعه کنترل کننده شرایط روغن یکی از مجموعه های مهم در موتور ملی EF7 می باشد. این مجموعه شامل خنک کن دمای روغن (Oil Cooler)، پمپ آب (Water Pump)، فیلتر روغن و سنسور روغن می باشد. این مجموعه با سطح فناوری بسیار خوبی طراحی و ساخته شده است.

قطعه ماژول روغن بعنوان يك مجموعه پيچيده كه بر روي موتورهای روز دنيا نصب و بكار گرفته می شوند دارای وظايف زير ميباشد:

  • پمپاژ آب به داخل بدنه موتور
  • فيلتراسيون روغن
  • خنك كردن روغن بوسيله آب
  • ارسال اطلاعات فشار روغن به صفحه نمايش گر (IP)

مجومه ماژول روغن از قطعات زير مجموعه ای تشكيل شده است كه شامل قطعات آلومينيومی، پلاستيكی، فلزی، انواع فنر، قطعات استاندارد مانند پيچ و پين و قطعات خاص مانند خنك كن روغن و فيلتر روغن می باشد.

تعدادی از اين قطعات توليد داخل و تعدادی از خارج كشور تامين می گردد و خودكفايی كامل اين مجموعه در دستور كار اين شركت قرار داشته و در سالهاي آتی محقق خواهند شد.

فرآيند های خط مونتاژ به قرار زير می باشد:

  • مونتاژ و بررسی صحت عملكرد مجموعه فلوتی لوله مركزی، فيلتر روغن، سنسور روغن
  • مونتاژ و بررسي صحت عملكرد مجموعه شير يكطرفه روغن
  • مونتاژ و بررسی عملكرد مجموعه شير برگشت روغن
  • مونتاژ و بررسي صحت عملكرد مجموعه پمپ آب و پولی
  • مونتاژ و بررسی صحت عملكرد خنك كن روغن
  • كنترل كيفی نهايی مجموعه

اين شركت مفتخر است تامين اين قطعه را قبلا توسط يك شركت اروپايی انجام می شد و به علت وجود تحريم های بين المللی تامين و توليد موتور ملی را كه با تهديدی جدی مواجه كرده بود، داخل سازی كرده و با كيفيتی مشابه و كاهش قيمت نسبت به نمونه خارجی، در جهت خودكفايی بيشتر ايران عزيزمان گامی مثبت بردارد.

اين شركت موفق شده است مجموعه ماژول روغن توليدی را پس از انجام آزمون های دوام و عملكردي موتوري و موفقيت در اخذ تاييديه كيفي ايران خودرو، هم اكنون بر روي موتور ملي EF7 مونتاژ نماید.

قطعات زير مجموعه:

۱- کولر روغن:

اين قطعه يک مبدل حرارتی بوده و وظيفه آن کنترل و تعديل دمای روغن موتور می باشد. در اين قطعه يک لايه در ميان آب و روغن در مجاورت يکديگر عبور کرده و دماي روغن تحت کنترل قرار گرفته و دماي آن کاهش می یابد.

۲- سنسور روغن:

سنسور روغن وظيفه کنترل فشار روغن در ماژول روغن را بعهده دارد و با عملکرد يک شير کنترل، فشار را تحت کنترل قرار می دهد.

۳- فيلتر روغن:

فيلتر روغن وظيفه فيلتراسيون روغن را بعهده دارد، فيلتر دارای منافذ و سوراخ هاي ريزی می باشد که روغن پس از پمپاژ توسط پمپ روغن از فيلتر عبور کرده و ذرات و ناخالصی های روغن را جذب می نمايد.

پمپ هیدرولیک فرمان 405

 

به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليک فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

با توجه به آنكه بيشتر خودروهای امروزی دارای سيستم انتقال قدرت در قسمت جلويی می باشند به گونه‌ای كه مجموعه موتور و مجموعه جعبه دنده در قسمت جلوی خودور نصب می گردند، لذا مركز ثقل خودرو نيز به چرخ های جلو نزديكتر و عملا ميزان فرمان پذيری خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد.

لذا به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد.

قطعه پمپ هيدروليك فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

 

وظايف هيدروليک فرمان:

  • اين قطعه به منظور تامين روغن پرفشار مورد نياز در مجموعه هيدروليک فرمان استفاده می شود.
  • پمپاژ روغن به داخل مسير پرفشار فرمان هيدروليک كه همانند عملكرد تمامي پمپ ها، تامين فشار و دبی سيستم را برعهده دارد.

 

بخش های عملكردي اين مجموعه عبارتند از:

  • مجموعه محرک پمپ هيدروليک فرمان (شامل شفت و پولی)
  • مجموعه روغن بند، Sealing (شامل واشرهای نشت بندی روغن)
  • مجموعه مخزن روغن (خاص خودروهای 206)
  • مجموعه روتور و استاتور (شامل تيغه های جاروب كننده روغن بر روي استاتور)
  • مجموعه شير كنترل جريان
  • مجموعه محفظه و Casing (شامل بوش ميانی)

پمپ هیدرولیک فرمان 206

 

 

به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليک فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه داراي تكنولوژي طراحی و توليد بالا می باشد. مخزن اين پمپ بر روی آن قرار گرفته است.
مجموعه پمپ هيدروليک فرمان بعنوان يك مجموعه پيچيده كه بر روي موتورهای متنوع نصب و بكار گرفته می شود دارای وظيفه پمپاژ روغن به داخل مسير پرفشار فرمان هيدروليک است كه همانند عملكرد تمامی پمپ ها، تامين فشار و دبی مناسب برای سيستم فرمان را برعهده دارد.

 

بخش های عملكردی اين مجموعه عبارتند از:

  • مجموعه محرک پمپ هيدروليک فرمان (شامل شفت و پولی).
  • مجموعه روغن بند، Sealing (شامل واشرهای نشت بندی روغن).
  • مجموعه مخزن روغن (خاص خودروهاي 206).
  • مجموعه روتور و استاتور (شامل تيغه های جاروب كننده روغن بر روی استاتور).
  • مجموعه شير كنترل جريان.
  • مجموعه محفظه و Casing (شامل بوش مياني).

پمپ هیدرولیک فرمان R2


به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليک فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

با توجه به آنكه بيشتر خودروهای امروزی دارای سيستم انتقال قدرت در قسمت جلويی می باشند به گونه‌ای كه مجموعه موتور و مجموعه جعبه دنده در قسمت جلوی خودور نصب می گردند، لذا مركز ثقل خودرو نيز به چرخ های جلو نزديكتر و عملا ميزان فرمان پذيری خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد.

لذا به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد.

قطعه پمپ هيدروليك فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

وظايف هيدروليک فرمان:

  • اين قطعه به منظور تامين روغن پرفشار مورد نياز در مجموعه هيدروليک فرمان استفاده می شود.
  • پمپاژ روغن به داخل مسير پرفشار فرمان هيدروليک كه همانند عملكرد تمامي پمپ ها، تامين فشار و دبی سيستم را برعهده دارد.

بخش های عملكردي اين مجموعه عبارتند از:

  • مجموعه محرک پمپ هيدروليک فرمان (شامل شفت و پولی)
  • مجموعه روغن بند، Sealing (شامل واشرهای نشت بندی روغن)
  • مجموعه مخزن روغن (خاص خودروهای 206)
  • مجموعه روتور و استاتور (شامل تيغه های جاروب كننده روغن بر روي استاتور)
  • مجموعه شير كنترل جريان
  • مجموعه محفظه و Casing (شامل بوش ميانی)

پمپ هیدرولیک فرمان EF7


به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليک فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

با توجه به آنكه بيشتر خودروهای امروزی دارای سيستم انتقال قدرت در قسمت جلويی می باشند به گونه‌ای كه مجموعه موتور و مجموعه جعبه دنده در قسمت جلوی خودور نصب می گردند، لذا مركز ثقل خودرو نيز به چرخ های جلو نزديكتر و عملا ميزان فرمان پذيری خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد.

لذا به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد.

قطعه پمپ هيدروليك فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

وظايف هيدروليک فرمان:

  • اين قطعه به منظور تامين روغن پرفشار مورد نياز در مجموعه هيدروليک فرمان استفاده می شود.
  • پمپاژ روغن به داخل مسير پرفشار فرمان هيدروليک كه همانند عملكرد تمامي پمپ ها، تامين فشار و دبی سيستم را برعهده دارد.

بخش های عملكردي اين مجموعه عبارتند از:

  • مجموعه محرک پمپ هيدروليک فرمان (شامل شفت و پولی)
  • مجموعه روغن بند، Sealing (شامل واشرهای نشت بندی روغن)
  • مجموعه مخزن روغن (خاص خودروهای 206)
  • مجموعه روتور و استاتور (شامل تيغه های جاروب كننده روغن بر روي استاتور)
  • مجموعه شير كنترل جريان
  • مجموعه محفظه و Casing (شامل بوش ميانی)

پمپ آب XU7

 

 

واتر پمپ XU7 تامين كننده دبی و فشار مناسب برای خنك كاری موتور XU7 می باشد.

پمپ آب موتور ملی

 

 

پمپ آب موتور ملی EF7 یکی از بخشهای مجموعه پودمان روغن (Oil Module) است که توسط شرکت بسا پارس صنعت ساخته شده و بر روی  مجموعه ماژول روغن مونتاژ می شود.

استفاده از واتر پمپ با راندمان بالا به ازاي محدوديت های طراحی، وزن كم و هزينه پایين از جمله توانمندی های اين مجموعه به شمار می رود كه باعث گرديده است اين شركت نيز در زمره سازندگان موفق اين قطعه محسوب گردد.

كيفيت بالای توليد اين محصول نيز مطلوب استفاده جهت سازندگان خودرو از جمله ايران خودرو بوده و اولين محصول اين شركت با علامت تجاری BPS نيز بر روی خودروی سمند با موتورملی EF7 روانه بازار گرديده است.

استفاده از تكنولوژی روز جهان شامل:

  • ابزار و فيكسچرهای دقيق به منظور كنترل اقلام ورودی.
  • فيكسچرهای كنترلی بين ايستگاهی جهت كنترل پارامترهای مونتاژ ميانی.
  • خطوط مونتاژ هوشمند همراه با كنترل تلرانس های توليدی قطعات زيرمجموعه و اندازه گيري كنترل فرآيند آماری.
  • دستگاه های نشتی سنجی همراه با قابليت كنترل ٪۱۰۰ رديابی از طريق سيستم باركدينگ.

با اين توانمندی ميتوان در صورت نياز جهت بروز آوری عملكرد قطعات توليد شده، متناسب با تغييرات ايجاد شده در سيستم خنك كاری موتور احتراق داخلي اقدام نمود. دستگاه های عملكردی موجود در خط توليد نيز دارای قابليت بررسی صحت عملكرد قطعات زير مجموعه ها بر اساس مدارک مهندسی مدنظر مشتريان می باشد.

اين مجموعه توانسته است تمامي آزمون های عملكردی و دوام شركت ايران خودرو را با موفقيت پشت سر نهاده و به عنوان يک محصول با كيفيت بالا در ميان ديگر توليدات اين شركت بدرخشد.

پس از توليد موفق واترپمپ EF7 ، واترپمپ XU7 نيز در برنامه توليد اين شرکت قرار گرفت و از آنجا که خط واترپمپ EF7 خطی Flexible طراحی شده بود و همچنين از اهداف توليد اين قطعه کاهش هزينه ها و کاهش قيمت تمام شده بود لذا توليد بر اساس استفاده از خط مشترک انجام گرفت و خط توليد هوشمند موجود با حداقل تغييرات به خط توليد XU7 تجهيز گرديد که اين قابليت باعث حداقل تغييرات از نظر زمان و اجرای پروژه، تجهيز و تعويض سريع خط و کاهش هزينه تمام شده محصول جديد گرديد.

شیر دامپ

 

شیر دامپ یک مجرای خروجی اضطراری برای هوای متراکم شده در مسیر پس از کمپرسور می باشد این شیر و این مسیر در حالت عادی که نیاز به هوای متراکم در موتور می باشد، بسته است و تمام هوای فشرده به سمت منیفولد هوا می رود، اما در حالتی که راننده پای خود را از پدال گاز بر می دارد و موتور می بایست کاهش دور انجام دهد، لازم است تا هوای فشرده وارد منیفولد نگردد، لذا شیر دامپ باز شده و هوای فشرده توسط مسیری به ورودی توروشارژر متصل می گردد.

شیر سلونوئید

 

 

شیر سلونوئید قطعه ای برای کنترل دور توربو شارژر می باشد.

هنگامی که دور موتور بالا می رود و بالتبع حجم گاز اگزوز افزایش می یابد، حجم و سرعت گاز ورودی به توربین افزایش یافته و دور توربین بالا می رود، افزایش دور ممکن است به حدی زیاد شود که برای توربو شارژر و پره ها خطرناک باشد. دریچه هدر رو که بر روی توربو شارژر تعبیه شده است برای کنترل دور توربین می باشد به این معنا که در زمانی که دور احتیاج به کنترل و کاهش می باشد این دریچه باز شده و جریان دود تغییر مسیر داده و به سمت پره هدایت نمی گردد و به بیان دیگر با باز شدن این دریچه، بخشی از اگزوز بدون آنکه از توربین عبور کند، از موتور خارج می شود. این چنین سرعت دوران توربین در سرعت های بالا هم در حد مجاز باقی می ماند.

در توربو شارژر EF7-TC محرک دریچه هدررو فشار مثبت میباشد این فشار که باعث تحریک دریچه هدر رو می شود از طرف شیر سلونویید اعمال می گردد یعنی در زمان مورد نیاز شیر فشار مثبت را به دریچه هدر رو فرستاده و این دریچه فشار را تبدیل به حرکت کرده و باعث هدایت جریان به مسیر خروجی توربین می گردد.

طریقه عملکرد این دریچه به این طریق می باشد که شیر دریچه هدر رو دارای یک دیافراگم و دو محفظه می باشد، یکی از محفظه ها به هوا ارتباط دارد و دیگری توسط یک سر شیلنگی که با لوله لاستیکی و یک بست به شیر سلونویید متصل می گردد. با اختلاف فشاری که بین این دو محفظه ای که دیافراگم بین آن قرار دارد ایجاد می شود، دیافراگم و به تبع آن رابط و بازوی دریچه حرکت کرده و دریچه باز می شود.

مجموعه cvvt و شیر کنترل جریان

 

 

به منظور دستیابی به بیشترین بازده تنفسی در یک موتور احتراق داخلی چهار زمانه لازم است که تایمینگ باز شدن سوپاپ های ورودی هوا در سرعتهای کم موتور، زمان جرقه زنی می تواند زودتر از موعود مقرر شده و در عوض در دورهای زیاد موتور زمان جرقه زنی می تواند دیر تر از موعود مقرر شود. با توجه به طراحی میل بادامک این مهم با نصب یک مجموعه جداگانه روی میل بادامک امکان پذیر است. بدین صورت که با نصب یک کنترل کننده هیدرولیکی که با فشار روغن کار می کند، با توجه به شرایط کارکرد موتور زمان بندی سوپاپ هوا با چرخاندن میل بادامک در جهت آوانس یا ریتارد، زمان بندی سوپاپ را تغییر می دهند. این مجموعه به نام تایمینگ متغیر سوپاپ معروف است که برای ایجاد فشار روغن در پشت این مجموعه نیاز به یک شیر کنترل می باشد. شرکت BPS افتخار دارد که این محصول با فناوری پیشرفته را برای موتور ملی EF7 تامین نموده و در اختیار ایران خودرو قرار دهد.